BRA MARKNADSFÖRING VIA SOCIALA MEDIER

En stor del av ett företags budget går åt till marknadsföring av olika slag. Det kan handla om reklam, annonser, företagstryck och mycket annat. Ett område som bara fortsätter att växa är marknadsföring på sociala medier, där man utnyttjar de nätverk som redan finns på plats.

843-4-marknadsföring-sociala-medierUndersökningar visar att cirka hälften av alla svenskar besöker sociala medier varje dag, och över 70% gör det då och då. Facebook är fortfarande den mest populära, men det finns många alternativ som tävlar om uppmärksamheten. Framgångsrika företag ser till att de också är aktiva på sociala medier.

Marknadsföring på flera olika sätt

Det är klart att sociala nätverk inte ska vara det enda sättet man marknadsför sig på, det vore att lägga alla ägg i en korg som ordspråket säger. Annonsering och annat har sin givna plats, det ena behöver inte utesluta det andra. Det som många gånger är viktigt är att synas, både ute i samhället och på internet. När man skickar ut produkter, till exempel, så ser man till att ha sin logo och information tryckt på flera olika ställen. Hos Stämpelfabriken kan du beställa packtejp av högsta kvalitet med tryck i fyrfärg till låga priser. Ett annat ställe kan vara på fakturan eller följesedeln, små detaljer som dock kan göra stor skillnad.

Andra trycker upp väskor eller pennor med företagets information och ger ut till kunderna. Lite större föremål kanske bara till vissa utvalda, mindre trycksaker kan gärna fritt delas ut till alla som vill ha dem. Beställa företagsmärkningar kan du göra billigt på Stämpelfabriken.se. När man står på mässor, i receptionen, vid kassan- det finns många ställen där en liten tryckt detalj som kunderna behöver kan vara effektiv. Ett anteckningsblock, en polett för kundvagnen, pennor, nyckelringar- listan kan bli lång över små, billigare saker som kan hjälpa till att sprida företaget.

Sociala medier och marknadsföring

En fördel med sociala medier är att mycket är gratis, i alla fall i direkta utgifter. Men för att det hela ska fungera och vara effektivt måste man lägga ner en hel del tid på det. Att ha en hemsida är idag ett måste, det har de flesta insett. Den bör också vara snygg och fräsch, det kan ge ett dåligt intryck av företaget annars även om man sysslar med något som absolut inte har något att göra med datorer.

Sedan gäller det att rikta uppmärksamheten på hemsidan, att visa upp för omvärlden att man existerar och att företaget har något bra att erbjuda. Oavsett om det handlar om att sälja produkter eller tjänster så finns det i princip alltid ett flertal företag som har precis det samma. Vem kunden till sist väljer kan bero mycket på hur man presenterat sig och vilket intryck man ger, både på och utanför sociala medier. Här kan du få tips på hur du marknadsför dig bättre på sociala medier.

Ett antal företag avsätter en person eller en dag i veckan för att vara uppdaterade. Det bör vara regelbundet och något man inte ska fuska med. Klienter uppskattar trofasthet, att man håller vad man lovat och framför allt att man är tillgänglig. Med lite god planering så kan man ofta utnyttja så kallad dödtid, eller komma in till jobbet en halv timme tidigare då och då.

Sociala medier, annonser och företagstryck

Ofta uppstår frågan vad man ska satsa på, alla jobbar ju med en begränsad budget. Men det är ofta inte så lätt att besvara denna fråga med ett klart val. En anledning är att man inte alltid kan se direkt vad som fungerar bäst eller vad som är allra mest effektivt. Men en mycket vanlig situation är att man inte kan utesluta något, utan måste inkludera flera olika vägar som leder till ens mål.

Vissa målgrupper är lättare att nå med en viss sorts marknadsföring, så om man har en kampanj eller mycket specialiserad produkt så kan det avgöra vad man ska satsa mer på. Tonårstjejer som mer eller mindre bor på nätet kan nås på ett helt annat sätt än mormor som helst sitter och läser veckotidningar varje dag. Men på det stora hela gäller det att hitta en gyllene medelvägg som inkluderar flera olika nyanser av marknadsföring, och det är just kombinationen av detta som gör ett företag framgångsrikt.

 

11. May 2016 by admin
Categories: Allmänt | Leave a comment

Leave a Reply